A projekt Magyarország és Románia északi határtérsége (Észak-Alföldi Régió és Észak-nyugati Régió) a sok évtizedes különböző szándékok és törekvések ellenére az országok elmaradott területein valósul meg. Sok a hátrányos helyzetű személy és család, akik számára gyermekeik taníttatása, tehetségük kibontakoztatásának lehetősége nyújtja a kiemelkedés lehetőségét. A két oktatási intézmény nagy gondot fordított eddig is a képzés legkorszerűbb formáinak adaptációjára, volt közös projektjük is és élő együttműködési megállapodásuk van. A következő években ennek tartalmát a tehetséges fiatalok hatékonyabb kiválasztására és tehetségének fejlesztésére kívánják kitöltetni.
A projekt két oktatási intézmény hasonló társadalmi környezetén és a hasonló szükségletein nyugszik. A tanulók között jelentős számú a hátrányos helyzetű, (a román fél esetében etnikai kisebbségekhez tartozó, a magyar fél esetében lakótelepi környezetben élő). Jövedelmi viszonyaik nem teszik lehetővé iskolarendszeren kívüli oktatásukat, képzésüket, bármennyire tehetségesnek is tűnnek egy-egy területen. Az iskolák már elindultak tehetségfejlesztés irányába, de jelenleg még korlátozott lehetőségeik vannak (egyes tantárgyakban nincs megfelelő kiválasztás, nincs meg a szakmai háttér és tudás. Jelen projekt azt a célt tűzte ki, hogy kölcsönösen, egymás tudását felhasználva és kiegészítve, közös tehetségfejlesztési programot fejlesszenek ki 6 tantárgyban, amely fejlesztéseket kölcsönösen átadják egymásnak és a hasznát közösen élvezik. A projekt erőteljesen közös és egymást kiegészítő, átadásra kerülő fejlesztésekre koncentrál.
Közvetlen célcsoportok:
mindkét partner iskola:
Közvetett célcsoportok:
mindkét partner intézmény lakókörnyezetében élő személyek, a két intézmény honlapját felkereső és használó személyek,
A partnerintézmények közös tehetségstratégiát dolgoznak ki a tanulóik számára. Erre 6 tudomány- (tantárgy-) területen fejlesztő programot dolgoznak ki komplementatív módon. 2-2 programot az egyes iskolák szakértői, 2 programot (angol és francia nyelvű drámapedagógia) közösen fejlesztenek, és egymás fejlesztéseit a saját nyelvre történő lefordítást követőan maguk is felhasználják. A fejlesztések eredményeként létrejövő ismeretanyagot közös (30 órás) intézményi képzés keretében ismertetik meg a tanári karokkal. A fejlesztések felhasználásával mindkét szervezet 30-30 órás fejlesztő foglalkozásokat szervez saját tanulóiknak. A program végén közös tehetségnapok szervezésével az egyes tantárgyakból versenyeket szerveznek (minden tantárgyak esetében a magyar és a román tanulók együtt versenyeznek). A program egyes elemi e-learning fejlesztés révén megjelennek mindkét intézmény honlapján és hozzáférhető lesz minden külső érdeklődő számára is. Közös – angol-magyar-román nyelvű – kiadványban mutatjuk be a teljes program eredményeit.