Sajtótájékoztató 2

A sajtótájékoztató témája:a HURO 1001 „A tehetség nem ismer határokat” (”Talent has no borders”) magyar-román határokon átnyúló projekt aktuális eredményeiről és a program folytatásáról szóló beszámoló.

A „Két ország, egy cél, közös siker!” jelmondattal fémjelzett programban Magyarország és Románia északkeleti határtérségének két iskolája, a nyíregyházi Eötvös Gyakorlóiskola és a szatmárnémeti 10. számú Általános iskola pedagógusai, s természetesen diákjai vesz részt. Mindkét oktatási intézményben nagy gondot fordítanak a tehetséges tanulókkal való törődésre, melyben egyúttal megjelenik az esetlegesen jelen levő hátránykompenzáció is.

A projekt azt a célt tűzte ki, hogy kölcsönösen, egymás tudását felhasználva és kiegészítve, közös tehetségfejlesztési programot fejlesszenek ki 6 tantárgyban – francia és angol nyelvű drámapedagógia,földrajz-turizmus, testnevelés-sport, illetve fizika, valamint környezetismeret-környezetvédelem -, amely fejlesztéseket kölcsönösen átadják egymásnak és a hasznát közösen élvezik. A projekt elsősorban közös és egymást kiegészítő, átadásra kerülő fejlesztésekre koncentrál.

A program szakmai előkészítése 2011 januárjában kezdődött, melynek eredményeként sikeresen pályáztunk, s nyert a két oktatási intézmény komoly Európai Uniós támogatást elképzeléseik megvalósításra.

A program első időszaka 2012. június 1-én kezdődött és 2012. szeptember 30.-án zárul. Ennek az időszaknak a legfontosabb történései és tevékenységei az alábbiak voltak:

  • Project nyitókonferencia lebonyolítása
  • Hatásvizsgálat és közvéleménykutatás
  • PMC (Menedzsment team) ülések lebonyolítása
  • A tehetségprogram szakmai körülhatárolása (Tantárgyrészek kialakítása)
  • A tehetségprogram tantárgyi csoportjainak a kialakítása
  • A tanulói célcsoportok kiválasztásása szempontrendszerének kidolgozása
  • A tanulói célcsoportok kialakítása
  • A tanártovábbképzések megszervezése
  • Tudástranszfer (szakmai kerekasztalkonferencia) lebonyolítása
  • A tehetségprogramok kidolgozása és a lektorálás előkészítése

Az első projektszakasz egyes kiemelkedő elemei és eseményei

Hatásvizsgálat és közvéleménykutatás
(Felelőse: Jenei Andrea hatásvizsgálattal megbízott projekt tisztségviselő!)

„A tehetség nem ismer határokat” elnevezésű együttműködés előkészítése során egy átfogó monitoring vizsgálatra kerül sor az Eötvös Gyakorlóiskola diákjai, szülői közössége, valamint pedagógusai körében. Ebben – kérdőívek segítségével – felmérjük a programba bevont tanulók kreativitását, tanulási motivációját, versenyeztetésben való jártasságát, és talán tudomást szerzünk szociális körülményeik okozta problémáikról. Megkérdezzük a szülőket az iskolában folyó tanulmányi munka, és ezen belül főként a tehetséggondozással kapcsolatban, de természetesen kikérjük pedagógusaink véleményét is a fentiekkel kapcsolatban. A válaszok tartalmának kiértékelésével a tehetséges fiatalok hatékonyabb kiválasztására és tehetségének mind eredményesebb fejlesztésére törekszünk.
Az adatgyűjtés elektronikus kérdőívek segítségével történik a 6 tudomány- (tantárgy-) terület tehetséggondozásában érintett 80 diák, és mintegy „kontrollcsoport”-ként alkalmazott társaik körében. A szülői- és a pedagógusközösség véleményének analizálása – véletlenszerű mintavétel után – szintén elektronikus kérdőívek segítségével valósul meg.
Az előkészítő munka részét képező monitoringhoz hasonló módon készül el a projekt végén az a hatásvizsgálat, melyben objektív értékelési szempontok alapján győződünk meg arról, hogy igazán hatékony volt-e az együttműködés, elérte-e a vele szemben támasztott követelményeket a határokon átívelő tehetséggondozói munka.

Tudástranszfer (szakmai kerekasztalkonferencia) lebonyolítása
(Felelőse: Dobos Zoltánné projekt szakmai vezető!)

A pályázat keretében a partnerek közötti feladatmegosztás során olyan projekttevékenységek kerülnek közösen végrehajtásra, amelyek segítik a tehetségek kiválasztását a korlátozott lehetőségekkel rendelkező fiatalok körében is. A pályázat során a két intézmény a feladatokat nem duplikálva, hanem partnerségen alapuló kiegyensúlyozott szétosztásban végzi. A partnerintézmények képviselői a közös tehetség-stratégia kidolgozása során a Tudástranszfer programelem keretében kerekasztal konferencián beszélnek a tehetségfejlesztés általános irányelveiről, a két intézmény közötti tehetséggondozó komplementer elemek kidolgozásáról, az alkalmazásra kerülő gyakorlati módszerekről, illetve a határ menti régiókban élő hátrányos helyzetű tanulók tehetséggondozásának lehetőségeiről. A program keretén belül sor kerül vendégoktatásra egymás intézményeiben, bemutatóórák/foglalkozások tartására a partner iskola tanárai számára. A tanártovábbképzés során lehetőség nyílik a tehetséggondozás szakmai kompetenciáinak megerősítésére. A „jó gyakorlatok” megismerését biztosítják a Szatmár megyei illetve a nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégiumba tett közös óralátogatások. Tehetségfejlesztő szakköri foglalkozások megtartására kerül sor, 30 órában, amely a partnerintézmény által kidolgozott, a másik partnerintézmény által lektorált, tehetséggondozó szakköri programok szerint szerveződnek. A szakköri foglalkozások mellett internetes versenyek szervezésére is sor kerül.  Tehetségnapok keretein belül, Napkoron környezetismereti napot szervezünk magyar és román tanulók részvételével, a földrajz-turisztika tehetségnapok keretén belül pedig a két ország határ-menti régióinak természetföldrajzi, néprajzi, történelmi nevezetességeivel ismerkednek meg a programban résztvevő diákok. A közös sportverseny és idegen-nyelvi drámabemutató is része a tehetségnapoknak.

A tehetségprogramok kidolgozása és a lektorálás megszervezése
(Felelősei: Francia drámapedagógia – Zentai Tünde, földrajz.turizmus – Dr. Komáromi István és testnevelés-sport – Duna Judit Ágnes)

Francia drámaapedagógia

A pályázat keretében lehetőségünk nyílik arra, hogy összehasonlíthassuk a két ország idegen nyelvtanítási stratégiáját, annak eredményességét. A társadalmi változások és elvárások új feladatok elé állítják a pedagógusokat. A kihívás nagy, a klasszikus nyelvtanítási módszerek felett eljárt az idő. Új utakat kell keresnünk, új módszereket kipróbálni. A projekt keretében a drámapedagógia eszköztárát és módszereit állítjuk a nyelvtanítás szolgálatába. A színjátszásban tehetséget mutató gyerekekkel egy idegen nyelvű színdarabot állítunk színpadra: az Eötvösben francia nyelven, a romániai partneriskolában angol nyelven készül a közös munka. Az idegen nyelven megtanult és előadott mű a nyelvtanulás speciális formája, ami hatékony eszköz lehet a vállalkozó szellemű pedagógus kezében. Az együttműködés célja a nyelvtanítás új lehetőségeinek, új módszereinek bemutatása és a továbbképzések révén azok beépítése a tanárok mindennapi gyakorlatába.

Földrajz-turizmus

A földrajz tantárgy általános műveltségbeli és speciálisabb műveltségi anyaga szoros kapcsolatban van a turizmussal. A programban érintett tanulók egyrészt alkalmazzák és kiegészítik a földrajz tantárgy tanulása során eddig szerzett ismereteiket, illetve irányított szakirodalmi tájékozódást, valamint könyvtári (levéltári) stb. kutatást is végeznek! A programban résztvevők önálló és közös munkájának, kapcsolattartásának természetes eleme az internet használata, az önálló web és e - learning alkalmazása is! A 30 órás tehetségfejlesztő szakkör keretében a csoport tagjai részletesebben is megismerkednek szűkebb szülőföldjük, s lakóhelyük Szabolcs-Szatmár-Bereg megye (Magyarország) és Szatmár megye (Románia) természeti és történelmi-társadalmi adottságaival, foglalkoznak a térség turisztikai vonzerőivel feltárásával, vonzerőleltárt készítenek. Az elméleti ismereteik gyarapítása mellett turisztikai-ifjúságturisztikai útvonal és programcsomagot is készítnek, s részt vesznek közös ifjúságturisztikai gyakorlati program megvalósításán a határ két oldalán.

Testnevelés-sport

Iskolánkban több éves múltra tekint vissza a torna sportág és számos, országos diákolimpiai eredménnyel büszkélkedhetünk. 2009 októberében átadásra került egy új tornacsarnok, rögzített tornaszerekkel, mely nagyban hozzájárul a tehetséges gyerekek magas színvonalon történő oktatásához. Célul tűztük ki magunk elé, hogy néhány éven belül bekapcsolódunk a Magyar Tornaszövetség által rendezett versenyekbe is, mely magasabb szintet jelent a diákolimpiákhoz képest. Mindezek mellett két évvel ezelőtt elkezdtünk ismerkedni a gumiasztal sportággal is. A pályázat keretein belül egy verseny méretű gumiasztal beszerzésére kerül sor. A tehetség-azonosítás és a sportágra való tehetség-kiválasztás a már tornász gyerekek közül történik, különböző szempontok alapján, melyek a sportághoz nélkülözhetetlenek, majd ennek a tehetségcsoportnak 30 órás szakkört tartunk, ahol a gumiasztalozás alapjaival ismerkednek az általunk kidolgozott tananyag alapján összeállított edzésterv szerint.

  • sajtotajekoztato-2_01
  • sajtotajekoztato-2_03
  • sajtotajekoztato-2_02